Raül Toran. Barcelona, 6 de juny de 2013.- Avui ha tingut lloc
la clausura del curs “Obrint la Ciència” a CosmoCaixa Barcelona, amb una breu
presentació dels treballs dels participants del curs. Isabel Ruiz i Mª Teresa
Escalas, investigadores de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i
coordinadores del curs, varen presentar la jornada. Els objectius del curs eren
donar a conèixer el concepte de Responsible Research and Innovation (RRI),
aglutinar una xarxa de persones interessades en treballar des d’aquesta
perspectiva i proporcionar eines i coneixements bàsics que els permetessin
posar en marxa les seves idees.
“Hem
après moltíssimes coses, però segur que ens ha quedat molt per aprendre. Què
hauríem de fer en el marc del programa Horizon 2020, en el marc de les idees
que hem estat treballant?”, reflexionà Escalas i continuà, “Per què és un bon
moment per la RRI? Hem de pensar en la pèrdua de la confiança que hi ha cap a
la ciència i veure la forma de recuperar el públic? S’ha de pensar en
activitats per treballar la fidelització del públic. Hem d’actuar respecte
aquestes activitats i hem de treballar sobre la transparència de la recerca”.
DebatCiència
La
primera presentació va ser DebatCiència, presentat per tres divulgadores
científiques de Tarragona. Plantegen una lliga de debats científics entres
estudiants de secundària i batxillerat de la demarcació de Tarragona, amb una
selecció de temes, per tal d’incrementar l’interès en les vocacions científiques,
sense imposar opinions i per tal de crear un debat global. “A Tarragona es fan
activitats de comunicació i divulgació científica, on la participació dels
alumnes no és gaire activa. Al voltant de la Universitat Rovira i Virgili
(URV), hi ha una sèrie d’entitats i es desenvolupen activitats. La major part
de les activitats tenen lloc a Tarragona ciutat o a Reus”, comentà una
participant del curs. Els professors, en col·laboració amb els alumnes,
seleccionaran els temes a tractar en els debats. Aquest projecte serà molt
participatiu, ja que uns centres han de “competir” contra els altres amb una
web on es penjarà tota la documentació i on es podran plantejar nous debats.
“Es volia posar de manifest el tema del gènere, amb una participació
igualitària entre homes i dones”, comentà una altra participant d’aquest
projecte. L’avaluació del projecte també serà important i seria d’interès
conèixer l’opinió dels professors.
El mètode científic a la teva vida
Observació,
experimentació, hipòtesi, extracció de conclusions i elaboració d’una teoria
com a passos del mètode científic. L’objectiu d’aquest projecte, denominat “El
mètode científic a la teva vida”, és fomentar l’interès per a la divulgació
científica entre la població en general. El projecte seria un concurs, amb un
web on se centralitzaria tota la documentació. Les xarxes socials reforçaran
aquest projecte. Els participants farien uns vídeos sobre el mètode científic
que hi ha en aspectes de la seva vida. Hi hauria una avaluació i un feedback
amb els participants, que guanyarien uns premis. El concurs, que es
desenvoluparia amb subvencions, està dirigit als escolars i al públic general.
Els participants podran valorar els altres projectes.
Decàleg de bones pràctiques
Un
grup del curs va definir un decàleg de bones pràctiques per a la participació
ciutadana en projectes científics. “S’han de detectar els temes que interessen
i els públics objectius respecte a les temàtiques. S’han de centrar els
esforços per detectar el teu públic determinat. Triar la fórmula de
participació, perquè sigui la més participativa possible. Hem de crear
comunitat”, comentà un ponent del tercer grup. “S’ha de dissenyar una
estratègia comunicativa engrescadora i participativa en sí mateix. L’avaluació
s’ha de fer durant l’execució del projecte i s’ha de crear diàleg. Podem fer
que el nostre públic sigui difusor del nostre projecte. Hauríem de generar
RRI2, reflexió, avaluació i valoració. Hem aplicat aquest decàleg en un
projecte real de voluntariat ambiental al Parc Natural de Cap de Creus”,
comentà una de les responsables d’aquesta iniciativa.
Obrint la ciència al Horizon 2020
“Em
vaig centrar en la publicació en accés obert universitari, en el marc del
programa Horizon 2020, centrant-me en les demandes que hi havia i les demandes
que hi haurà”, comentà la participant del curs i gestora de projectes europeus
a la UAB, que va centrar el seu treball en el RRI en el nou programa europeu.
La
declaració de Berlín (2003) feia menció a l’open access (OA), sempre i quan es
reconegui l’autoria. A l’Horizon 2020 hi ha una obligació de publicar en OA i
en totes les àrees, la qual cosa no passava en el 7è Programa Marc, on només es
tractaven 7 àrees. Els costos de publicació eren elegibles tant al 7è PM com en
l’Horizon 2020. Hi ha diverses iniciatives per impulsar l’OA: Open Aire i
RECOLECTA. A Espanya, aquesta acció
l’està desenvolupant la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología
(FECYT). Hi ha revistes amb polítiques d’OA, com Sherpa/Romeo.
Generar debat a través del teatre
A
través del teatre es poden apropar temes polèmics, com els transgènics. “No hi
ha veritats absolutes, com podem donar solucions? Per exemple, amb dinàmiques
de grup. El teatre de la imatge pot ajudar a pensar sobre què pensem respecte
temes complexos”, explicà un membre del grup. Després del teatre hi hauria un
cafè científic sobre els temes polèmics tractats: transgènics, canvi climàtic,
etc.
I tu, què dius?
El
treball d’aquest grup, denominat “I tu, què dius?”, se centrava en el
plantejament d’una pregunta a la societat perquè aquesta la respongués.
Inicialment van pensar en agafar una investgació de l’Institut de Ciències del
Mar de Barcelona (ICM-CSIC), sobre la recerca amb les meduses, per preguntar a
la població què opinava sobre la qualitat de les platges de Barcelona. “Hem de
condicionar les preguntes al públic? Vam pensar que era millor no
plantejar-ho.” I el grup va trobar una iniciativa anomenada Atomium
Culture, a
nivell europeu, que és una plataforma entre universitats, diaris i empreses per
veure como desenvolupar el “engagement” entre la població. Per exemple, hi ha
la iniciativa “What do you think about... Science?”, on participen 5 països de
la Unió Europea i a Espanya hi participa El País. Més de 40.000 persones han
participat en cadascuna de les enquestes. La gent opina que estan molt
interessants en la ciència i que els científics gairebé no escolten. Qui hauria
de decidir els temes a tractar en ciència? Hauria de ser una formula mixta”, va
concloure el participant d’aquest darrer grup.
El jurat i valoracions finals del curs
Rosina
Malagrida, Irene Lapuente i Raül Toran, que van ser professors dels curs, també
van participar com a “jurat” de les presentacions dels treballs dels diferents
grups. Han valorat molt positivament tots els treballs i han aconsellat als
participants en alguns aspectes que poden millorar: com treballar en
profunditat el pressupost per fer viable els projectes i mirar si hi ha algunes
activitats similars per col·laborar-hi, com el projecte X(p)rimenta i Science
in the City.
Teresa
Escalas va concloure la presentació felicitant als alumnes per haver reflectit
de forma molt efectiva i explícita la RRI en els projectes presentats i va
desitjar que aquests projectes es puguin desenvolupar i fer realitat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario